måndag 25 oktober 2010

Texter om vad är ljus ?

Vad är ljus ?
Jag tycker att ljus är många saker som till exempel glödlampa, ficklampa en vanlig lampa, stearinljus. Man tänder ljus och lampor när det blir mörkt för att kunna se något. Ibland tänder man stearinljus för att det ska lukta gott i lägenheten.

Ljus är en eld. Ljus kan vara en diamant som glänser. Ljus är en regnbåge som har många olika färger. Jag tycker att ljus är guld som glittrar.

Mina kompisar tycker att ljus är en måne.

Jag drömmer om en ljus framtid. Att jag blir en advokat och få en bra lön och ha ett bra liv det är en ljus framtid för mig.

För mig kan vänskap vara något ljust, för det känns bra att ha en bra vän.

Jag tycker att ljus är jorden. Om ljus inte finns skulle allting dö.



                                                                                       Rasan 5a


1 kommentar:

  1. Du skriver om regnbågen. Regnbågen har olika färger. Varje färg har en viss våglängd. Det finns osynligt ljus, ultraviolett ljus och infrarött ljus. Ultraviolett ljus är bra för människorna i små doser. Vår hud skyddar sig mot ultraviolett ljus genom att vi blir solbrända på sommaren. Infrarött ljus använder till exempel fotografer för att kunna fotografera i mörkret.
    Hälsningar,
    Eva

    SvaraRadera