onsdag 27 oktober 2010

Vad är ljus ?

Vad är ljus ?
Ljus för mig är solen för att den hjälper oss att se eller att bli varma. När solen lyser smälter alla snön. Om vi inte hade haft en sol hade vi inte kunnat leva eller så skulle vi ha sovit hela tiden.

Ljus för mig är en glödlampa för när det blir kväll kan man se med hjälp av lampor.

För mig är ljus hjärnan för det hjälper mig att se många saker.

Ljus för mig är elden för när jag åkte till lägret i skogen för att sova över där tände vi en eld när det blev mörkt och kallt. Man kan värma sina händer och berätta läskiga saker för de andra barnen eller laga mat vid en eld.

Ljus för mig är när snön glänser som diamanter. Solen är den största stjärnan i hela rymden.



Asad 5a

1 kommentar:

  1. Hej Asad,
    Du har skrivit nästan som en dikt. Nästan varje mening början med "Ljus för mig". Det låter fint! Solen är både människans vän och människans fiende. Vi kan inte leva om inte solen värmer jorden, men om solen värmer upp jorden för mycket är det inte bra. Då kan marken bli till öken eller så kan de stora ismassorna vid polerna börja smälta så att det blir översvämning. Vet du hur gammal man tror att solen är? Mellan fyra och fem miljarder år. Nu har solen blivit hälften av sin ålder. Hur gammal är den då? Jag älskar solen och när det är varmt, så jag gillar inte vädret som det är nu.
    Hälsningar,
    Eva

    SvaraRadera